Verlaten Spoor - Reportage
Voormalige postperrons Expeditieknooppunten PTT-Sternet |
De voormalige postperrons
(Expeditieknooppunten)
Toen de NS het
eind jaren '70 niet meer wenselijk vond om post met personentreinen te
vervoeren en er op het perron geen postverladingsactiviteiten meer
plaats mochten vinden, moesten er aparte postperrons komen. Om het
vervoeren van post structureel te laten plaatsvinden, was een 'Sternet' opgezet. Dit net bestond
uit een twaalftal grote sorteerhallen naast het spoor, uiteraard
voorzien van een perron, van waaruit de posttreinen geladen en gelost
konden worden. Deze Expeditieknooppunten waren verdeeld over het land.
Vanuit hier werd de post vervolgens verder vervoerd over de weg. Op
onderstaand kaartje is het sternet te zien. Sinds 1997 zijn deze
postperrons en expeditieknooppunten reeds in ongebruik. Sommige zijn nog
steeds in gebruik als sorteercentrum, andere hebben een nieuwe
bestemming gekregen, staan leeg of zijn gesloopt. Deze reportage geeft weer
hoe de nog aanwezige postperrons er tijdens mijn bezoek bijliggen.
Deze grote verzamelreportage werd gestart in april 2008 met de
expeditieknooppunten in 's-Hertogenbosch en Den Haag HS en eindigde in
februari 2012 met Rotterdam Noord Goederen.
Klik op een beschikbaar EKP op het kaartje om naar de foto's te gaan.
|
De voormalige posttreinen:
Motorposten (mP)
Hoewel dit
absoluut geen treinensite is, ontkomen we er toch niet aan om even
kort stil te staan bij de treinen die deze postperrons aandeden: de
Motorposten met de speciale postwagons.
In de
jaren '60 werden er een 35-tal posttreinen gebouwd bij Werkspoor in
Utrecht. Deze motorposten waren eigendom van de PTT en aanvankelijk
roodbruin van kleur. Later werden deze treinen geel/rood
geschilderd: gedeeltelijk de huisstijlkleur van de NS en
gedeeltelijk die van de PTT. Aan de zijkant werden een drietal
PTT-Postlogo's aangebracht. Eind jaren '80 werden deze opschriften
gewijzigd: één logo werd vervangen door een groter opschrift. Enkele
exemplaren zijn momenteel nog in gebruik als meettrein. Eén exemplaar is eigendom van het
Spoorwegmuseum en inmiddels teruggebracht in de roodbruine kleur.
Alle andere motorposten zijn gesloopt.
Specificaties:
|
|
Aantal exemplaren:
Nummering:
Vermogen:
Lengte:
Maximumsnelheid:
Gewicht:
Fabrikant:
In dienst: |
35
mP 3001-3035
681 PK
26,4 meter
140 km/h
52 ton
Werkspoor Utrecht
1965-1966 |
Motorpost 3031 in het Spoorwegmuseum, teruggebracht in de
roodbruine kleur waarin de treinen oorspronkelijk afgeleverd
werden. |
(Klik hier voor
meer foto's van mP 3031 in het Spoorwegmuseum) |
|
De voormalige posttreinen:
Postwagons (Hbbkkss)
Zeker in
drukke tijden, wanneer er veel post vervoerd moest worden, bood een
Motorpost onvoldoende laadcapaciteit. Er waren daarom speciale
postwagons ontwikkeld, afgeleid van de Hbis-goederenwagons. Deze
wagens hadden een unieke laad- en losdeuren. Aan elke zijkant zaten
twee aluminium deuren, waarvan het onderste gedeelte neergeklapt
werd op het perron als oprijplaat. Het bovenste gedeelte, een
rolluik, werd dan automatisch meebewogen. Eind jaren '70 werd één
wagon ontwikkeld, waarmee een tijd proefgedraaid is. De ervaringen
werden meegenomen in het definitieve ontwerp en in 1979 werden een
62-tal postwagons afgeleverd. Deze wagons waren rood van kleur en
voorzien van de PTT-Postlogo's.
Deze postwagens hebben helaas nog geen 20 jaar dienst mogen doen,
daar het postvervoer per trein in 1997 ten einde kwam. Het is me
niet bekend hoeveel exemplaren bewaard zijn gebleven, maar minimaal
één. Deze is eigendom van het spoorwegmuseum.
Specificaties:
|
Aantal exemplaren:
Lengte:
Maximumsnelheid:
Laadvermogen:
Inhoud:
Gewicht:
Fabrikant:
In dienst: |
62
15,64 meter
120-140 km/h
20-24 ton
60 rolcontainers
15,7 ton
Wagonfabriek Talbot
1979 |
Postwagon
043-5 is bewaard gebleven als aandenken aan deze unieke
manier van goederenvervoer. Begin 2008 was deze enige tijd
in Blerick gestationeerd en kon ik deze op de foto zetten (foto: 22-02-2008).
(Klik hier voor
een vergroting) |
Uit de oude
doos... |
Dit keer geen foto's uit de
oude doos, maar enkele artikelen uit 'Op het spoor', het maandelijks
blad van de NS dat in de jaren '70 en '80 verscheen en berichtte over
het goederenvervoer. In deze artikelen worden de nieuwe postwagons en de
opzet van het Sternet gepresenteerd. Klik op een artikel voor een
leesbare vergroting.
'Nieuwe postwagen voor PTT'. Op het spoor - april 1977.
'Proef met dagsternetten
postvervoer'. Op het spoor - augustus 1977.
'Eigen treinen voor PTT'. Op
het spoor - september 1979.
© NS, Op het spoor. Met dank aan Roelof Hamoen.
|
Meer over
dit onderwerp... |
TNT - Iconen van de post |
Veel
informatie over de geschiedenis van de post, met onder andere
informatie over het ontwerp en de betekenis van de logo's.
Let op: De navigatie is
origineel opgezet, maar werkt helaas nogal irritant. |
Museum voor communicatie |
Informatief stuk over het postvervoer door de jaren heen. |
Archined.nl |
Artikel over de overgebleven gebouwen van het Sternet. |
XII X EKP 30 jaar
kunstopdrachten voor 12 expeditieknooppunten van PTT-Post.
|
Boek uit 1988,
uitgegeven ter gelegenheid van de voltooiing van het Sternet. In het
boek wordt aan alle 12 de centra aandacht besteed aan het ontwerp
van het gebouw en de verschillende kunstwerken die er in de loop van
de jaren aanwezig zijn geweest. |
Trouw |
Mooi
artikel uit 1994 over het postvervoer per spoor. |
Trouw |
Krantenartikel uit 1994 over het wel of niet opheffen van het
vervoer van post per spoor. |
Terug naar
overzicht
|
|